Hur gör man en länk?

Hur gör man en länk klickbar på hemsidan? Hur kan man optimera länkens html-kod? Dessa är vanliga frågor för många som börjar optimera sin hemsida.

I detta inlägg lär du dig grundläggande html-koden för en länk, samt hur du skapar både SEO- och användarvänliga länkar.

Hur länkar man en webbsida?

För att skapa en klickbar länk som länkar till en annan webbsida behöver du endast lägga till en enkel tagg i html koden.

Vi börjar med att se hur en html kod för en länk ser ut:

<a href="placera länk till sidan här">Skriv ankartext här</a>
  • Den svarta texten illustrerar länk-taggen i sin grundform.
  • Den gröna texten, dvs. mellan citationstecknen, är där du placerar länken dit du vill länka.
  • Den blåa texten mellan <a> och </a> är var du skriver länkens ankartext. Det är alltså den synliga texten på sidan som länkar till URL:n.

Nedan ser du ett exempel på samma kod för denna länk: Vad är länkbygge?

<a href="https://seo-tips.se/vad-ar-lankbygge/">Vad är länkbygge?</a>

Detta är den grundläggande formen av en länk.

Så gör du en länk som öppnas i ett nytt flik eller fönster

Ibland kanske du vill att länkar ska öppnas i ett nytt flik eller fönster.

I vissa fall kan länkar som öppnas i ny flik gynna användarvänligheten, medan i andra fall kan de ha motsatt effekt. Jag brukar göra det när jag länkar till andra webbplatser så att besökaren ska hitta tillbaka till min sida.

Om du vill skapa en sådan länk behöver du endast lägga till target=”_blank” koden in i den första taggen <a>. Om vi applicerar detta i länken vi kollade på innan kommer den se ut såhär:

<a href="https://seo-tips.se/vad-ar-lankbygge/" target="_blank">Vad är länkbygge?</a>

Med denna html kod kommer länken att öppnas i ett annat flik eller fönster, beroende på vilken webbläsare besökaren använder.

Så gör du en nofollow-länk (påverkar SEO)

Först och främst, vad är en nofollow länk?

I sin korthet innebär en nofollow länk att Google och andra sökmotorer inte passerar värde (PageRank) från sidan som länkar till en annan sida. Det är ett rel-attribut som också kan inkluderas i taggen <a>.

När du bygger länkar på andra webbplatser vill du helst få vanliga follow länkar som leder till din sida, eftersom de överför länkvärde som kan förbättra din SEO-prestanda.

Däremot finns det situationer då du ska se till att utgående länkar från din webbplats är nofollow, för att inte överföra PageRank till irrelevanta webbsidor.

För att göra en nofollow-länk behöver du endast placera rel=”nofollow” attributet in i <a> taggen på följande sätt:

<a href="https://seo-tips.se/vad-ar-lankbygge/" rel="nofollow">Vad är länkbygge?</a>

Ursprungligen skapades detta rel-attribut för att hindra manipulering av PageRank med länkar bloggkommentarer. Det lönar sig därför att använda attributet bland annat för följande länkar:

  • Länkar i kommentarsektionen i din blogg eller webbsidor.
  • Annonslänkar och banners till andra sidor.
  • Länkar till domäner med lågt värde (Domain authority / Domain rating) eller ”mindre relevanta länkar”.

Vad betyder ”noopener” och ”noreferrer” länktaggarna då?

I tidigare WordPressversioner inkluderades ”noopener” och ”noreferrer” automatiskt i länkar. WordPress tog dock bort dessa i senare uppdateringar.

Taggarna ska inte påverka din SEO negativt på något vis, bekräftar även John Mueller från Google. Syftet med dessa är i princip att göra webben mer säker för användaren genom att minimera risken för att bli hackad.

Dessa läggs in på samma sätt som nofollow länken, till exempel genom att inkludera rel=”noopener” i taggen <a>.

Hoppas dessa tips har hjälpt dig att förstå hur länkar fungerar och hur du kan skapa länkar.

Läs mer: Vad är SEO?

Tomas

Passion för SEO, CRO och i princip allt inom e-business.
Följ med mina tankar här på seo-tips.se