Lokal sökmotoroptimering

Har du hört talas om lokal sökmotoroptimering, eller lokal SEO?

Som namnet indikerar så är det ett område inom sökmotoroptimering som riktar sig främst till lokala företag.

Hur ska till exempel en lokal mataffär synas på Google när folk i närheten Googlar ”matbutik”? Eller en salongsägare när folk skriver sökordet ”frisör”?

Jo, det är just den här typen av sökningar lokal sökoptimering i stort sett handlar om. Det är alltså speciellt viktigt för olika sorters traditionella verksamheter som vill hittas på sökmotorer, men också landsomfattande e-handelsaffärer i vissa fall.

Hur funkar lokal SEO?

Strategier för lokal SEO avviker ganska mycket från “traditionell sökmotoroptimering” som har stor fokus på optimering av självaste webbplatsen. Det är ett av Googles framsteg för att kunna visa sökresultat som verkligen motsvarar det vi vill se när vi googlar.

Redan för två år sedan hade omkring 46% av alla sökningar lokal sökintention (Twitter)

Men vad menas egentligen med lokal intention?

Om vi tänker på de 18 000 personerna som söker på “matbutik” i Googles sökfält (enligt Ubersuggest) – vad är det för sökresultat de vill se?

Sökintentionen varierar givetvis men förmodligen vill de flesta kanske hitta den närmaste butiken, eller kanske jämföra mataffärer i närheten. Majoriteten av dessa googlingar sker dessutom via mobiltelefoner.

Fördelning mellan sökningar: Mobil vs. Desktop för sökordet

Data och skärmdump taget via Ubersuggest.

Sökningar via mobiltelefoner görs i sin tur ofta just för att hitta något närliggande – typiska ‘nära mig’ sökningar.

Bilden nedan illustrerar vad Google ser som de mest relevanta sökresultaten när du skriver sökordet matbutik i sökfältet:

Hur lokala matbutiker visas med sökordet "matbutik"

Högst upp på sökresultaten visas Google Places (karta + listing) där närliggande matbutiker visas. I exemplet ovan är det alltså Hemköp och ICA Maxi som toppar listan. Det är här alla lokala aktörer vill synas för relevanta sökord eftersom många klickar på just dessa resultat.

Det här är ett typexempel på lokal sökoptimering ’in action’.

Genom att utnyttja användarnas platsdata (standard på mobil) kan Google visa mer relevanta sökresultat, speciellt i kombination med Google Maps.

PS! Gör en sökordsanalys för att utreda trafikpotentialen med relevanta nyckelord.

Sökmotoroptimera din lokala verksamhet

Även om du driver en “fysisk” verksamhet så är det otroligt viktigt att du hittas online. Allt fler gör nämligen research på webben innan de verkligen ger sig ut och besöker butikerna.

Omkring 40% av konsumenterna i Norden har sökt efter en närliggande butik med sin mobiltelefon (Källa: Ehandeln i Norden, PostNord)

För att vinna konkurrensen måste du alltså finnas där dina potentiella kunder finns, vilket I stor utsträckning innebär plattformer som:

  • Google och andra sökmotorer
  • Omdömesplattformar
  • Sociala medier

Nedan fördjupar jag mig i hur du kommer igång med lokal sökmotoroptimering.

Skapa en Google My Business-profil

För att kickstarta sökoptimering av din lokala verksamhet ska du skapa en en företagsprofil på Google – Google My Business (GMB).

Grafik som symboliserar Google My Business

I praktiken innebär det att du fyller i ett formulär där du svarar på några frågor om din organisation eller firma. När du har registrerat dig till GMB får du vänta i cirka 2 veckor tills du mottar ett brev från Google med en verifieringskod, som du sedan använder för att verifiera din profil och adress.

Du kan skapa en GMB-profil via denna länk (det är 100% kostnadsfritt).

Gratis topplacering på sökmotorn

Några dagar efter att företagsprofilen är klar kommer du med all sannolikhet alltid att synas i toppen av sökresultaten när din organisation söks på Google. Du behöver inte ens ha en hemsida för att synas – men det är förstås bra om du har det också.

På mobiltelefoner visas GMB-profilen dessutom ofta högst upp på sidan, ovanför alla andra resultat, om du söker på ett specifikt företag.

Så ser Google My Business profilen ut på mobiltelefon

På desktop syns GMB-profiler också högst upp på sidan, men till höger om annonserna och/eller organiska resultaten.

Frågan om du ska skapa en GMB-profil är därmed ganska självklar – gör det!

Google Maps

En till fördel med GMB är att du kan få synlighet på Google Maps.

Globalt använder över en miljard personer Google Maps varje månad (Källa: Google)

Med tanke på hur många som använder kartan för att hitta t.ex. ett kafé eller en butik i närheten gör det mycket värdefullt för lokala firmor att synas där.

Google maps app på mobiltelefon

Ranka för relevanta sökord lokalt

När du har skapat din lokala företagsprofil vet Google vem du är, din bransch, företagets namn osv. Det betyder att du förmodligen inte endast visas i sökresultaten med ditt företagsnamn. Du har nämligen också en chans att synas för relevanta sökord, speciellt när de söks nära din adress, som kan driva in nya kunder som aldrig hört om dig tidigare.

Exempel:
Driver du en frisörsalong och en person i närheten googlar på sökordet salong så har du nu en chans att synas i sökresultaten via Google Places, men även på Google Maps appen som många använder.

Men för att få din företagsprofil att synas för populära sökord som ”salong”, med omkring 2 900 sökningar, blir svårare. Det visar SEMrush data nedan.

SemRush visar keyword difficulty för sökordet

Detta beror på att du har konkurrenter som också arbetar på sin online synlighet, så det är logiskt. Frågan blir därför, varför ska sökmotorn välja dig framför dem? För att göra det lite mer påtagligt så ska du veta att det finns över 150 miljoner registrerade företag på Google Maps. Du är alltså inte ensam.

Så hur kan du arbeta på din GMB-profil för att både förbättra potentialen att också synas för relevanta söktermer? Det ska vi kolla mer på nu.

5 tips på hur du kan sporra dina GMB-rankings i företagslistings:

  1. Komplett och uppdaterad information
    Detta innebär bland annat kontaktinfo, öppettider, beskrivning på företag, bransch osv.
  2. Inkludera relevanta sökord
    I din företagsbeskrivning ska du försöka att på ett naturligt sätt inkludera branschrelaterade sökord som du gärna vill synas för.
  3. Publicera bilder för trovärdighet
    Ladda upp och uppdatera bilder till GMB-profilen för att ge ett gott intryck av ditt företag och locka in nya kunder. Bilder kan även öka trovärdigheten.
  4. Omdömen (reviews)
    Uppmana existerande kunder att ge omdömen via Google Reviews (och andra omdömesplattformar). Detta kan få dig att se bättre ut än dina konkurrenter, både för Googles algoritmer samt potentiella besökare.
  5. Länk till webbplats
    Driv mer trafik till webbplatsen genom att länka direkt från profilen till din webbplats.

Optimera din webbplats för lokala sökningar

Lokal sökmotoroptimering innebär även optimering av din webbplats, om du har en. Nu har vi endast snackat om hur du kan utnyttja GMB-företagsprofiler för att driva relevant trafik till din traditionella verksamhet.

Men helst vill du ju också att hemsidan har en bra placeringar i organisk sök för att få så mycket trafik som möjligt.

Det är viktigt att poängtera att det inte alltid är företaget i sig som är det mest relevanta sökresultatet. Det kan mycket väl vara en specifik sida på en webbplats.

Tanke:
Söker du ”Nike Free löparskor” på Google sök så vill du förmodligen hitta info, pris och/eller återförsäljare (eventuellt en lokal affär) för just Nike Free löparskor. Vilket av nedanstående målsidor passar då bättre med tanke på din sökintention?

  1. Återförsäljarens hemsida
  2. Återförsäljarens kategorisida för Nike Free löparskor?

Alternativ 2 är absolut det bästa alternativet.

I första scenariet måste personen själv hitta och navigera sig fram till kategorisidan på webbplatsen. Det innebär alltså flera åtgärder innan produkten hittas, medan personen i alternativ 2 landar direkt på målsidan.

Men hur kan du garantera att dina kategori- och produktsidor rankar bra för relevanta sökningar som “Nike löparskor Halmstad”?

Detta tror jag tyvärr inte det finns ett konkret svar på, men här kommer 7 punkter jag skulle inkludera i checklistan för att förbättra hemsidans sökprestanda lokalt:

1. Adress lättillgänglig

Se till att din adress framgår tydligt på webbplatsen, helst i sidfoten, om du endast har en fysisk affär. På det här sättet blir det tydligt för sökmotorer var andra kan hitta dig och dina produkter/tjänster. Om du har flera butiker är det viktigt att detta tydligt framgår på din webbplats. Det kan till exempel vara en sektion på webbplatsen där man kan hitta adresser till alla dina butiker (t.ex. exempelsida.se/våra-butiker).

2. Lokala sökord

Om du endast finns i en stad kommer det ganska naturligt att du nämner staden på dina sidor, t.ex. i en “Om oss” sektion på din webbplats. Det kan också vara lönt att nämna staden i SEO-titeln och meta beskrivningen där det är relevant. På så vis kan du lämna fler indikationer om att din verksamhet kopplas till ditt verksamhetsområde.

3. Lokala målsidor

Driver du en landsomfattande tjänst utan lokala kontor kan det i vissa fall vara lönt att ha separata målsidor för dina största marknader. En webbplats för städtjänster kan exempelvis ha en sida för städtjänster i Stockholm och en för städtjänster i Göteborg. Men om detta fungerar beror väldigt mycket på bransch och sökord så kolla läget med de sökord du vill synas för innan du börjar jobba med det. Det kan nämligen också finnas mer sofistikerade lösningar till detta.

4. Länk från GMB till din webbplats

Genom att länka från din Google My Business-profil till din webbplats skapar du flera signaler som bekräftar webbplatsens verksamhetsområde. GMB-profilen kopplar ju din verksamhet till en viss adress och bransch, dvs. ytterligare en bekräftelse av var webbplatsen är relevant. Om du verkar i olika städer ska du därför skapa en företagsprofil till alla enskilda platser och se till att de länkar till din webbplats.

5. Länka från sociala medier med hemsidan

Sociala medier är en viktig del av marknadsföringen för många företag, även när det gäller sök. Liksom i GMB-profilen kan du i din Facebook-profil informera om dina öppettider, produkter/tjänster och adress. Du kan även samla omdömen via plattformen. Det är också normalt att Facebook-profilen syns bland organiska sökresultaten på Google när man söker på ett företags namn. På grund av detta är det en god idé att du från din Facebook-sida länkar till din webbplats för att “koppla ihop dem”. Om du har Instagram, Youtube och andra sociala medier gäller även samma där.

6. Inkommande länkar

Har du möjlighet att få länkar från andra webbplatser som indikerar att du är en lokal aktör kan det vara en god idé att jobba för det. Det bästa är om du kan få en länk från en lokal nyhetssida eller till och med från en katalogsida med lokala verksamheter för att styrka din lokalitet.

Du kan läsa mer om länkbygge här om det är nytt för dig.

7. Grunderna på plats

Givetvis måste du även ha SEO-grunderna på plats. Här tänker jag främst på att webbplatsen har:

  • SEO-vänlig uppbyggnad med tanke på URL- och kategoristrukturer.
  • En tydlig navigeringsmeny som gör det enkelt att hitta de viktigaste sidorna.
  • En design som är användarvänlig och fri från tekniska problem.
  • Mobiloptimerade sidor är särskilt viktiga eftersom många sökningar med lokal intention kommer just via mobiler.

Dessa är bara för att nämna några punkter som kan vara viktiga just i lokal sökmotoroptimering.

För att läsa mer om optimering av webbplatser rekommenderar jag att du läser mina 35 tips för att sökmotoroptimera din hemsida.

Tomas

Passion för SEO, CRO och i princip allt inom e-business.
Följ med mina tankar här på seo-tips.se