On-page optimering – så lyckas du!

On-page optimering kan avgöra om din sida syns på Googles topplaceringar istället för att hamna på sökresultatens andra, tredje eller fjärde sida.

Med tanke på att omkring 50% av alla organiska klicks fördelas på de tre första sökresultaten på Google, är det just i toppen du vill befinna dig.

Så om ditt mål är att få fler besökare via sökmotorer så är det en “no-brainer” att du måste få din on-page optimering i skick.

I detta inlägg får du en introduktion till konceptet och jag går även igenom 18 konkreta tips på hur du kan optimera din egen webbplats.

PS. Jag har även skapat en infograf som du hittar längre ner om du skrollar vidare.

Vad är on-page optimering?

On-page optimering, eller on-page SEO, handlar i princip om all sökmotoroptimering som sker på din webbplats. Motsatsen är Off-page SEO, som handlar om alla signaler utanför din webbplats och är en del av sökoptimering.

On-page optimering i ett nötskal:

  • Relevant innehåll
    Få dina målsidor att se så relevanta ut som möjligt för de sökord du vill generera trafik med. En bra sökordsanalys hjälper dig att öka relevansen för det nyckelord/tema du optimerar brödtexten för.
  • Målinriktade inlägg
    Det handlar om att förstå användarnas sökintention för specifika söktermer för att kunna besvara besökarnas specifika sökfrågor med fokuserade målsidor.
  • Innehåll som är tillgängligt för spindlar
    … och markerat på ett logiskt sätt så att sökmotorer enkelt kan förstå din webbplats, dess arkitektur och innehållets fokus.

De tre primära områden sidoptimeringen innebär
Det finns givetvis flera specifika tekniker som kan gynna optimeringen och det är just det vi kollar in på nedan.

18 knep för att förbättra webbsidans on-page SEO

Ögna igenom infografen om hur du kan on-page optimera din webbplats. Fortsätt sedan med de mer utförliga beskrivningarna nedanför.

On-page optimering och on-page SEO förklarat i en infograf

Psst.. Vill du publicera infografen på din webbplats? Do it! Men länka gärna till denna sida som referens.

Som illustrerat i infografen finns det en del saker du måste tänka på. Detta är dock endast en början, det finns nämligen många fler on-page tekniker som inte presenteras ovan.

I det här inlägget går jag genom de grundläggande teknikerna, som ofta är de viktigaste faktorerna att beakta i din strategi.

1. Korta URL:er med nyckelord

Du ska sträva efter att hålla dina URL:er så korta och koncisa som möjligt. Det betyder inte att din URL-struktur ska vara platt och inte ha flera nivåer, men att du kritiskt ska evaluera strukturen och se till att de:

  • är så precisa som möjligt;
  • innehåller nyckelordet de ska ranka för;
  • inte innehåller irrelevanta tecken eller ord;
  • har en logisk struktur om du har flera URL-nivåer.

Korta URL med nyckelord är bra för sökmotoroptimering

En kort och koncis URL som innehåller inläggets nyckelord är alltså sökmotorvänligt, men vad som är “kort” i ditt fall beror på hurdan sida du driver. Allt är relativt.

Har du flera URL-nivåer blir URL:en automatiskt längre och ser förmodligen ut såhär: dindomän.se/produkter-samlingssida/produktkategori/produkt.

Kolla om URL:en ser målinriktad och logisk ut och följ sedan tipsen ovanför om du hittar konstigheter.

För att betona hur viktigt detta är kan du kolla på Ahrefs forskning som visar att en kortare URL tenderar att ranka betydligt bättre!

2. Inkludera nyckelordet i inläggets <h1>

Huvudrubriken (H1) berättar för både sökmotorer och dina besökare vad sidan handlar om. Att se nyckelordet i din H1 bekräftar att besökaren har landat på rätt ställe.

Utöver detta kan din huvudrubrik vara avgörande för att nå topplaceringarna på Google och därmed grundläggande för bra SEO-texter.

När du skriver huvudrubriken ska du därför se till att den både innehåller inläggets viktigaste nyckelord och att den fångar användarens uppmärksamhet.

3. Nyckelord i det inledande stycket

Liksom huvudrubriken är ditt första stycke mycket viktigt. Försök nämna ditt nyckelord bland de första 100 orden på ett naturligt sätt.

Om det är svårt omöjligt, så se i alla fall till att du nämner det bland de 200 första orden. Den mest relevanta informationen ska finnas i början av ditt innehåll och därmed förekommer ditt nyckelord ofta helt naturligt i det inledande stycket.

PS. Undvik keyword stuffing!

4. Långa svansar

Långa svansar (long-tail keywords) som du hittar i din sökordsanalys är effektiva, eftersom att du får en bättre förståelse för besökarnas problem.

Med long-tail menar jag preliminärt sökfraser med få sökningar och liten konkurrens, vilka kan generera värdefull trafik till webbplatsen. OFTA är de längre fraser med 3+ ord som innehåller ditt nyckelord, men de behöver inte vara så långa.

Genom att använda långa svansar kan du öka potentialen att generera trafik med flera relaterade sökfraser. Använd även synonymer för att skapa variation i texten.

5. Relaterade söktermer

Utöver långa svansar ska du sträva efter att ha relaterade söktermer (LSI-keywords) i ditt innehåll. Det handlar alltså om att Googles algoritmer strävar efter att analysera hela ditt innehåll och hitta kontextuellt relevanta termer i ditt innehåll.

När du skriver dina SEO-texter ska du försöka tänka på att du skriver om ett tema, inte om ett nyckelord. Då kommer det naturligt, speciellt om du du har kunskap om ämnet du skriver om.

6. SEO-titel

SEO-titeln är den “stora texten” som visas i sökresultaten för ditt inlägg.

Exempel på en SEO-titel och beskrivning från Googles sökresultat

Den kan avgöra om just ditt sökresultat får klicks. Jag har själv lagt märke till att titeln har stor betydelse när det gäller rankings.

Utöver detta visar Backlinkos undersökning att sidor med nyckelord i titeln tenderar att ranka bättre:

SEO-titeln är alltså en viktig faktor i on-page optimeringen. Läs mer om hur du kan optimera dina SEO-titlar här.

7. Meta-beskrivning

Meta-beskrivningen är texten som syns under din SEO-titel. Här har du en till chans att locka besökaren att välja din sida istället för konkurrenternas.

Enligt Advanced Web Ranking får första resultatet ungefär 35% av alla klicks, medan andra och tredje plats får 17% och 10% (avrundat och internationellt).

Click through rate (CTR) data från Advanced webranking visar hur stor andel av klicks går till topplaceringarna.

Om du ska försöka stå ut bland toppresultaten och få fler klicks måste både din titel och meta-beskrivning vara välformulerade och engagerande.

Jag rekommenderar att inkludera eventuella relaterade sökord här, om det går. Men kom ihåg, det ska låta naturligt!

8. Relevanta bilder som stöder texten

Bilder är ett effektivt sätt att kommunicera på och något som besökare värdesätter högt på webbplatser. Använd därför beskrivande och iögonfallande bilder för att förbättra användarupplevelsen.

Beroende på sökfrasen kan bilder, eller videor, sporra dina rankings. Sökmotorer är nämligen ganska duktiga på att avgöra sökintentionen och vilken typ av innehåll som personer efterfrågar med olika sökfraser.

Ibland är det just någon form av multimedia.

Exempel:
Googla först på “sonos play 1 test”, och efter det “sonos play1 pris”. Om min teori stämmer så gav Google förslag på videor bland sökresultaten när ordet “test” var inkluderat. I den andra sökningen föreslog sökmotorn knappast videor. Stämmer detta? Det tror jag (fingers crossed)… för just detta handlar om att sökmotorerna förstår sökintention och vilken typ av innehåll som möter sökarnas förväntningar.

Bildrelevans och bildkvalitet är också viktiga element när du optimerar för fler konverteringar.

9. Alt-texter för att beskriva bilders innehåll

Som konstaterat ovan kan bilder och videor vara en konkurrensfördel för dig, även när det gäller sökmotoroptimering. Men utan html-markering kan du snabbt förlora den här fördelen, så se till att all visuell information har beskrivande alt-texter.

Därför ska du alltid skriva korta och koncisa beskrivningar av dina bilder och videor i alt-taggen. Taggen hjälper sökmotorer att förstå den visuella informationen.

10. Optimera bilder för snabbhet

Snabbhet är viktigt, faktiskt en avgörande faktor för besökarens användarupplevelse.

Tänk dig att du har två sidor som är innehållsmässigt identiska, varav den ena är betydligt snabbare än den andra. Den snabbare sidan kommer då att erbjuda en bättre upplevelse för besökaren, eller hur?

Bilder i sin tur är ofta bland de tyngsta filerna på webbsidor, vilket gör att de förlänger sidors laddningstid.

Tänk därför på följande punkter:

  • Ladda inte onödigt stora bilder (fysisk storlek som höjd och bredd)
  • Komprimera bildfilerna för att minska storleken på filen.

Med dessa åtgärder kan de flesta bilder bli omkring 90% mindre i filstorlek, vilket resulterar i snabbare laddningstid.

Optimera bilder för snabbhet genom justering av bildstorlek och komprimering

Google Page Speed Insights verktyget ger dig tips på vilka bilder du borde optimera, så kolla in det!

11. Gör länkar till andra sajter till rel=noopener

Markera de utgående länkarna med rel=noopener inuti <a> taggen. Det är ingen kritisk SEO-faktor, men ökar säkerheten och i vissa fall kan det t.o.m. förbättra prestandan.

12. Länka internt mellan sidor på din domän

Med interna länkar kan du leda besökarna vidare till relevant innehåll på din sida. Peka dem helst mot dina viktiga sidor för att de även ska uppfattas viktiga för sökmotorer.

Smart användning av ankartexter kan även påverka vilka nyckelord sidorna du länkar till ska associeras med.

Var dock försiktig så att du inte dras till black-hat strategier, där du länkar med samma ankartext till samma sida från alla dina sidor. Det kan tolkas som manipulering av sökresultaten som kan leda till bestraffningar.

13. Länkar till auktoritära webbplatser

Genom att länka till andra relevanta sidor med hög auktoritet och/eller högt domänvärde kan ditt innehåll se mer trovärdigt ut. Det är i princip en signal om att ditt innehåll baseras på trovärdiga källor.

Detta beror givetvis också mycket på i vilken bransch du jobbar. Men exempel på sådana auktoritära referenslänkar är:

  • universitetssajter
  • nyhetsmedier
  • statliga sidor

Som regel kan man tänka sig att länkar till .edu, .org och .gov domäner ofta är bra exempel på auktoritära länkar. Men, jag skulle även klassa starka domäner inom en bransch som auktoritära domäner.

PS. Länka inte till dina konkurrenter!

14. Responsiv design

Responsiv design innebär att innehållet på webbsidan responsivt, pixel-för-pixel, ändrar dess utseende när webbläsarens fönster ändrar storlek.

Inför den s.k. Mobile-first uppdateringen rekommenderade Google responsiv design, eftersom det är det lättaste sättet att se till att du har samma innehåll både på desktop- och mobilsidan. Google gillar nämligen inte sidor som inte ger användaren möjligheten att hitta samma innehåll på alla enheter.

Resposiv design är bra för användarupplevelsen och mobil-SEO

15. Skala ner dina bilder när skärmen är mindre

Mobilskärmar är små. Du behöver alltså inte ladda de stora desktopbilderna på mobilen. Sträva därför efter att skala ner bilderna enligt besökarens skärmstorlek.

Det finns coola avancerade tekniska lösningar för detta. Ett exempel är en lösning där servern skickar bilden i optimal (förminskad) storlek för just den specifika besökarens skärmstorlek, istället för att alltid ladda bilden i originalstorlek.

Har du möjlighet till detta? Do it.

Om du inte har sådana avancerade lösningar rekommenderar jag att ladda upp bilderna i den maximala storleken de kommer att visas i på själva sidan.

Exempel:
Om bilderna på din webbsida är maximalt 800 pixel breda i den största möjliga skärmstorleken ska du helst inte ladda upp bilder som är större än 800 pixel. Detta betyder nämligen att bilderna i så fall är större än vad de behöver vara.

16. Gör klickbara element tillräckligt stora

Skärmarna har blivit mindre, men det har inte våra fingrar! Se därför till att den mobila versionen har tillräckligt stort avstånd mellan klickbara element.

För att bevara en bra användarupplevelse rekommenderar Material.io att reservera 7-10 mm utrymme mellan alla klickbara element. På detta sättet minskar risken att man klickar på fel knapp/länk och att man enkelt kan navigera sig vidare på webbplatsen.

17. Tillräckligt långt innehåll

Backlinkos SERP-studie visar att längre innehåll rankar bättre än kort innehåll. Mer specifikt visar resultaten att sidorna som rankar i topp 10 i genomsnitt har 1890 ord.

Detta varierar förstås från sökord till sökord, så besvara sökfrågan med så många ord som behövs och undvik istället tunt innehåll (thin content).

18. Search intent

När besökarna landar på din sida via sökmotorer behöver de oftast svar på en sökfråga. Klura ut vad det är och vad besökarna efterfrågar. På det här sättet kan du förbättra bounce raten, vilket även har en inverkan på rankings enligt en SEMrush studie.

Extra: Hero image

Den här punkten är mer en indirekt faktor när det kommer till SEO, men något som jag ändå vill nämna bland mina tips.

Det är alltså inte nödvändigt att ha en hero image från SEO-perspektiv!

Inläggets hero image är det första användarna ser när de landar på sidan. En bra hero image engagerar användaren, bekräftar att man landat på rätt ställe och gör sidan snyggare (i optimala fall).

Den kan påverka första intrycket av sidan, vilket kan skapas på endast 0,05 sekunder. Så se till att din hero bild är snygg, relevant och engagerande.

Jag hoppas att dessa tips hjäper dig i din on-page optimering!

För vidare läsning rekommenderar jag att kolla in hur du kan göra en fullständig SEO-analys.