Att få din hemsida att synas på Google är väldigt värdefullt, speciellt om du lyckas ranka högt på sidan.
För att toppa sökresultaten måste du jobba med sökmotoroptimering och/eller betalda kampanjer, beroende på vilka sökord du strävar efter att synas för.
Men hur mycket arbete krävs egentligen?
Att få sin sida att befinna sig på sökmotorn är ganska enkelt — MEN att få de bästa placeringarna är utmanande. Du vill ju helst synas där du får flest visningar och klicks istället för att gömma dig på sida 2 på Google.
Så var ska du börja?
Svaret på detta kan variera men beror bland annat på:
- Vilken typ av sida du driver – är du t.ex. företagare, bloggare, influencer osv.
- Dina mål – vad vill du uppnå?
- Dina resurser – är du färdig att investera eller är du endast intresserad av metoder som inte kostar dig något?
Nedan kollar vi in olika metoder som du kan använda dig av för att synas på Google, inklusive deras fördelar, så att du ska få en bättre förståelse av vad du borde satsa på.
Fyra primära sätt för att synas på Google:
Du kan läsa mer djupgående om dessa nedanför – så häng kvar!
Google Ads
Betala för att synas på annonsplatser för dina utvalda sökord.
Har du nyss startat ett företag och har därför ingen organisk trafik? Eller vill du kanske bara sporra försäljningen och få mer trafik till din webbplats? Då kanske du ska överväga att köpa betalda annonser via Google Ads (fd. AdWords) och Google Merchant Center.
Google Ads sortimentet inkluderar exempelvis sök- och shoppingkampanjer för att synas på sökresultaten. Utöver detta har de produkter för att visa dina kampanjer på andra webbplatser, t.ex. displaykampanjer och videokampanjer (Youtube).
Men i detta inlägg kollar vi främst på hur du kan synas på Google, dvs. inte det fullständiga Google Ads sortimentet.
Sökkampanjer
Sökkampanjer kan förekomma både ovanför och nedanför de organiska sökresultaten.
Till skillnad från organiska sökresultat har sökkampanjer en markering som säger ”Ad” eller ”Annons”, för att förtydliga att det är en annons. Genom åren har denna markering dock blivit allt mer diskret (se exempel nedanför).
Jämfört med organiska resultat har du mer kontroll över dina annonser. Du kan exempelvis påverka:
- Hur resultatet ser ut för specifika målgrupper
- Vilken målgrupp som ska se annonsen
- Vilka sökfraser du vill och inte vill synas för
- Annonsens placering på sidan
Med detta sagt… du kan alltså driva mer målinriktad och värdefull trafik – förutsatt att du har väloptimerade kampanjer. Usla kampanjer kan däremot bli kostsamma, så se till att optimera dem.
Google shopping
Om du driver en webbshop är det smart att synas på Google Shopping resultaten. Speciellt när man söker på en specifik produktmodell, såsom ”nike free pris” i exemplet nedanför, så brukar Google Shopping annonserna toppa sidan.
Det är alltså här du får den bästa exponeringen för den här typen av målinriktade, och därmed värdefulla, sökningar som kan leda till hög CTR (Click Through Rate).
En sådan här annons kan du skapa via Google Merchant Center. Dessa resultat syns högst upp på söksidan – mer eller mindre alltid när man gör en Google sökning på en specifik produkt.
Jag måste erkänna att jag själv ofta klickar på just dessa när jag söker på en specifik produkt. Jag brukar också snabbt undersöka priserna på prisjämförelsesajter, men återvänder ofta till Google Shopping om det gav ett attraktivt pris.
Organisk synlighet
Genom sökmotoroptimering av din webbplats ökar du sannolikheten att synas på de organiska sökresultaten.
Här på seo-tips.se hittar du flera tips just om sökoptimering och hur du kan förbättra din organiska synlighet. Det är alltså de placeringar på Google Sök som du inte betalar för. I princip de ”förtjänade placeringarna” som enligt Google:s kriterier (rankingfaktorer) är relevanta för en specifik sökfras.
Första regeln inom SEO är att dina sidor ska kunna indexeras av Google. Annars har du ingen chans att bli hittad på Google Sök.
Vill du veta mer? Då kan du läsa mina 35 tips till sökmotoroptimering. Om du vill börja nörda direkt kan du också läsa Google:s SEO guidelines här.
“Normala” sökresultat
Ja, det är alltså de vanliga listings som vi är vana att se. De presenteras med en SEO-titel och meta-beskrivning för att tydliggöra vad besökaren kan förvänta sig att hitta på sidan.
Utöver detta kan du optimera dina målsidor ytterligare med strukturerad data för att med större sannolikhet få rich snippets synliga på SERP:en.
Några exempel på rich snippets som kan synas i de organiska resultaten är kundomdömen (reviews), antal kalorier (för ett recept), pris (för en produkt) osv. Google kan bestämma sig för att visa rich snippets — förutsatt att du markerat innehållet som strukturerad data.
Utvalda utdrag
Som det framgår i bilden ovanför – Om du ställer en fråga i sökfältet på Google kommer du i många fall få ett direkt svar på frågan (som visas ovanför de övriga resultaten) — genom utvalda utdrag (featured snippet eller direct answer).
Det är en bra strategi att optimera din sidan för dessa, eftersom det kommer att göra att du syns högst upp på sidan.
Men hur kan du bli synlig bland de utvalda utdragen?
Tja, det finns ingen klar strategi som alltid fungerar men du kan påverka sannolikheten att just din sida blir utsedd som featured snippet med dessa tips.
Relaterade frågor
Relaterade frågor brukar synas speciellt för sökningar som kan leda till mer specifika eller relaterade frågor inom samma ämne. Det är alltså då Google försöker hjälpa oss att hitta just det innehåll vi är ute efter – med hjälp av relaterade frågor till sökfrasen.
Bästa sättet att försöka få en plats bland de relaterade frågorna är helt enkelt att försöka besvara vanliga frågor inom ett specifikt ämne.
Se exempel i skärmdumpen nedanför:
Som du ser ovan kan förslagen ge dig enormt många tips på vilka frågor ditt innehåll borde besvara om du skriver om ett visst ämne.
Så vad ska du göra? Tja, om dina sökord triggar boxen med relaterade frågor kan du helt enkelt kolla om du hittar inspiration bland dem. Kolla sedan sökvolymen för de fraser du hittar och prioritera dem i din innehållsplan baserat på relevans och sökvolym.
De relaterade sökfraserna är något du kan ta med i din sökordsanalys för att sedan avgöra om de förtjänar sina egna inlägg eller om du ska inkludera frågorna i dina existerande inlägg.
Google My Business
Driver du ett företag är det en god idé att skapa din egen företagsprofil på Google.
Speciellt om du driver en “traditionell” verksamhet (med fysisk adress) är det extremt viktigt att dina potentiella kunder enkelt kan hitta dig. Då är en Google My Business-profil (GMB) något du MÅSTE skaffa med detsamma!
Och det bästa med det här är… att det är GRATIS!
Att skapa profilen är väldigt enkelt, så det finns inga ursäkter för varför du inte skulle skapa en profil direkt.
Fördelen med att skapa en GMB-profil är att det blir lättare att hitta ditt företag på Google. Om någon använder ditt företagsnamn som sökfras så kommer din GMB-listing att synas i en egen box till höger om sökresultaten på desktop, såhär:
… men också toppa sökresultaten på mobilversionen:
PS! Om du råkar besöka sommarstaden Halmstad kan jag starkt rekommendera Söderpiren, som jag använder som exempel ovan. Det är ett väldigt mysigt fikaställe! 😉
Förutsatt att du har lagt till dina kontaktuppgifter i GMB kan dina potentiella kunder även kontakta/hitta dig utan att ens behöva öppna din webbplats – behändigt!
När du skapar profilen ska du komma ihåg att:
- Inkludera länkar till din webbplats (eller en Google My Business sida)
- Dina kontaktuppgifter (adress, telefon osv.)
- Vilken typ av verksamhet du driver
- Skriva en kort och koncis företagsbeskrivning
- Relevanta bilder om företaget, dess produkter/tjänster, personal osv.
… i princip ska du helt enkelt fylla i allt som Google ber dig om när du skapar profilen. På det viset gör du det lätt för potentiella kunder att komma i kontakt med dig.
PS! Om du driver en lokal verksamhet som inte har tid att skapa och upprätthålla en webbplats kan du skapa en Google Business-hemsida helt gratis. Detta är ett utmärkt alternativ för små lokala företag som inte har tid att driva en “riktig webbplats”.
Lär dig mer på sidan om lokal sökmotoroptimering.
Lokala företagsresultat (Local pack)
När du har ditt GMB-konto färdigt och adressen har verifierats av Google ska du kontinuerligt optimera kontot. Detta kan nämligen sporra din synlighet i listan för lokala verksamheter (även kallat Local pack).
Målet är att ditt företag ska synas för relevanta sökord och inte endast för ditt företagsnamn.
För vissa sökningar har lokala listings nämligen företräde framför de övriga sökresultaten. Det ger företagen som syns på listan en mycket stark placering — och många potentiella kunder!
Exempel på hur local listings kan se ut när du söker på bästa kaféet i Stockholm:
För att öka sannolikheten att du syns i listan med lokala verksamheter ska du först och främst se till att ditt GMB-konto är fullständig. Liksom diskuterat i förra stycket.
Google kommer nämligen att kunna registrera den information du ger dem som entiteter istället för språkspecifika sökfraser. Entiteter innebär i princip att de analyserar datat som information istället för ett språkspecifikt sökord.
Fördelen med entiteter är att du inte endast syns för de svenska sökorden men även för motsvarande fraser på andra språk, när de söks på lokalt i ditt område.
Exempel:
En spansktalande turist i Stockholm gör en Google-sökning med sin mobil på följande: el mejor restaurante (den bästa restaurangen)
…jo, som du ser i skärmdumpen utgår sökmotorn från att personen vill hitta den bästa restaurangen i närheten. INTE det bästa inlägget med keyword match till ”el mejor restaurante” — vilket förmodligen inte skulle tillfredsställa personens sökintention.
Och det bästa med detta är att företagen som syns på resultaten inte har spenderat en enda minut på att översätta sitt innehåll till spanska. De har endast jobbat med sitt innehåll på GMB-profilen.
Fantastiskt.
Viktigt! Antalet kundomdömen (reviews) och bilder kan sporra din synlighet på de här listorna. Vilket vi också kan se när vi tittar på exempelbilderna ovanför, eller hur?
Social proof och bilder är nämligen viktiga faktorer för konsumenter i samband med köpbeslut, vilket är orsaken till att även Google värdesätter dessa medverkande krafter.
Om du driver en butik, restaurang, salong eller någon annan verksamhet med fysisk adress – satsa på lokal-SEO! Du kan få mycket relevant trafik endast genom att arbeta med din GMB-profil.
Andra sätt att synas på sökmotorn
Utöver dessa finns det andra sätt som Google kan visa information på, som kanske inte är så relevanta för just din SEO-strategi.
Det finns bland annat Googles Knowledge Graph som kan framkomma om du t.ex. söker på en känd person eller ett välkänt ställe. Utöver text kan Knowledge Graph inkludera länkar till streamingtjänster, publikationer, Wikipedia, nyheter och dylikt.
Det är främst auktoritära källor som används som referenser i denna och därför kan det vara mycket svårt att få sin sida att synas här.
Om du söker på ett aktuellt ämne har du kanske också sett en specifik sektion för nyheter – News Box – där resultaten är specifikt ämnade för nyheter. För att bli visad här måste sidan vara en auktoritär nyhetssida, så det är inte direkt något som “normala webbplatser” ska spendera tid på.
Hoppas dessa tips hjälper dig att komma igång och skapa en vinnande strategi som ger dig bättre synlighet på Google.
Kom ihåg att när du börjar generera trafik via Google måste du se till att trafiken inte går till spillo. För att undvika detta ska du konverteringsoptimera din hemsida så att du får det bästa möjliga värdet utav dina besökare.