Länkbygge är processen där du strävar att få andra webbsidor att länka till din webbplats.
Sökmotoroptimerare kallar detta även för off-page SEO, dvs. att det är externa faktorer utanför din webbplats som påverkar din SEO-prestanda.
Inlänkar har en mycket stor inverkan på hur högt din webbplats syns på Google, och andra sökmotorer. Länkbygge är alltså något du ska ta på allvar om du vill boosta din SEO. Nedan tipsar jag om några metoder för att bygga länkar, men även metoder som du helst ska undvika.
5 exempel på SEO-länkbygge
För att ge några snabba exempel på länkbygge nämner jag 5 vanliga länkstrategier nedan.
1. Gästblogga
Gästblogga för andra webbplatser och bloggar. Detta är ett bra sätt att försöka få bra och relevanta inlänkar med sökmotorvänliga ankartexter (där länken innehåller nyckelord).
Det är också en strategi som i många fall kan anses vara ett mer etiskt korrekt sätt att skaffa länkar. Det blir nämligen en win-win situation där du får en länk till utbyte av den tid du lägger på att skapa gratis innehåll till en annan webbplatsägare.
2. Skapa delbart innehåll och resurser
Delbart innehåll som exempelvis infografics eller unika datainsamlingar/undersökningar som är attraktiva för andra webbsajter kan vara effektiva sätt att få bra länkar. En viktig del av processen är att kontakta potentiella sajter som kanske är intresserade av ditt innehåll och be dem att länka till din originalkälla (din webbsida). Denna outreach som den ofta kallas, är vital för att lyckas med denna strategi.
3. Relevanta länkkataloger
Länkkataloger, eller länklistor, och deras effekt på SEO är i dagens läge kontroversiell på grund av den länkkvalitet de har. Jag skulle dock påstå att så länge länklistan är relevant och inte har en stor ”spamfaktor” så är det bra att vara med. Trots att SEO värdet inte är den bästa så kan dessa listor driva relevant organisk trafik till din webbplats.
4. Konkurrentanalys
Analys av dina konkurrenters inlänkar kan ge dig bra tips på potentiella länkar du kan få. För att få reda på dina konkurrenters länkar kan du använda länkverktyg som Ahrefs (betald), som ger dig snabbt information om de domäner som länkar till dina konkurrenter. På detta sätt kan du skapa en lista på intressant länkar som du också borde sträva att få, vare sig länkkataloger eller bloggar.
5. Be länkar från samarbetspartners
Om din webbplats samarbetar med andra sajter eller verksamheter lönar det sig att fundera ut hur de kunde inkludera länk till din webbplats, t.ex. under en ”partners” sektion. På detta sätt kan du enkelt få relevanta och bra länkar från relevanta branscher som överför länkvärde till din webbplats.
Utöver dessa finns det väldigt många fler strategier för länkbygge. Jag kommer dela fler tips till länkbygge i bloggen senare.
Länkbygge med negativ effekt
Har länkbygge alltid positiv SEO effekt?
Nej, eftersom alla länkar inte ger mervärde till din webbplats.
Vissa länkar kan ha negativ inverkan, om de exempelvis inte är relevanta eller om länkarna kommer från väldigt oseriösa webbsidor (spamlänkar).
1. Negative SEO
Google tycker inte om sidor som har flera spamlänkar. I och med Googles Penguin uppdatering, som hade stort fokus på länkars kvalitet, skapades en helt ny gren inom SEO. Vissa aktörer började nämligen smutsa ner andra webbplatsers länkträd genom att skapa flertal spamsidor som sedan användes för att länka till konkurrenters webbplatser. Detta kallas för negative SEO.
Om du har råkat ut för detta ska du bekanta dig med Googles Disavow tool. Verktyget hittas i Search Console och används för att bli av med potentiell negativ SEO effekt från spamlänkar.
2. Köpta länkar / sponsrade inlägg
Termen sponsrade länkar har flera betydelser om du läser om det på webben. De kan antingen syfta på de betalda annonserna (PPC annonser) som toppar sökresultaten, men också köpta länkar på andra webbplatser (ofta i form av sponsrade inlägg).
Nu snackar vi om det andra alternativet, dvs. köpta länkar på andra webbplatser.
Enligt Googles länkguidelines är köpta länkar mot deras policy. Exempel på köpta länkar är artiklar på webbsidor som är markerade som ”sponsrat inlägg”. I dessa fall kan det vara lättare för Google att avgöra om länken ar varit betald. I andra fall kan det vara svårare.
Rent praktiskt är det väldigt svårt att definiera hur dåligt detta är för sidans SEO-prestanda, vilket framgår även i svenska SEO-forum. Min syn är dock att det knappast har negativ effekt på dina rankings så länge det handlar om endast enstaka fall.
3. Manipulering av ankartexter
Oavsett om det handlar om köpta länkar eller gästbloggar ska du undvika att alltid använda samma ankartext (t.ex. ett specifikt nyckelord). Det kanske låter lockande för att du vill ranka för just det nyckelordet. Men, det kan också förbli en signal om att länkarna inte är naturliga.
Det är därmed bättre att försöka skapa olika variationer i ankartexterna. Därmed är det bästa sättet att skapa länkar att helt enkelt försöka göra det så naturligt som möjligt.
4. Länk-till-länk byten
Att göra länk-till-länk byten med andra sidor är inte en bra länkstrategi. Speciellt om det sker i större skala. Om du blir tvungen att göra ett länkbyte ska du ha de som undantag. Undvik därför att göra flera länkbyten mellan två domäner.
Hoppas dessa tips var nyttiga. Om du inte vet hur du gör en länk, eller hur du gör länken sökmotorvänlig, då ska du läsa inlägget: Hur gör man en länk?