Vad är SEO beskrivning?

SEO beskrivning, eller meta beskrivning, är den beskrivning som visas direkt under SEO titeln i sökresultaten, för en webbsida (URL). I engelskan kallas detta för ‘meta description’, eller ‘description tag’.

En välskriven SEO beskrivning kan både sporra din synlighet på sökmotorn och vara orsaken till att du får allt fler klicks just för ditt sökresultat, dvs. en högre CTR (Click Through Rate).

PS! Letar du efter en beskrivning på SEO? Då ska du klicka dig vidare till inlägget: Vad är SEO?

Hur skriver jag en bra SEO beskrivning?

En bra SEO beskrivning uppfyller bland annat följande kriterier:

  • Innehåller dina primära sökord och de viktigaste relaterade sökorden.
  • Lockar besökarna att klicka på just din sida, istället för de andra resultaten.
  • Relevant innehåll som indikerar att du kan tillfredsställa potentiella besökarens sökintention. Detta kan exempelvis ske genom att delvis besvara besökarnas primära fråga redan i sökresultaten, vilket motiverar dem att få veta mer på din webbsida.
  • Är inte för lång. Omkring 150 tecken borde aldrig överskrida det maximala antalet tecken som meta beskrivningen rymmer (på Googles sökresultat) . Å andra sidan kan SEO beskrivningar på Google ibland vara upp till 300 tecken, vilket kan både bero både på sökordet i sig, och hur högt webbsidan rankar. För att vara säker på att meta beskrivningen har optimal längd lönar det sig att dubbelkolla med exempelvis SEO-mofo verktyget.
  • Fungerar bra ihop med SEO titeln, som befinner sig ovanför SEO titeln.

Läs också: Vad är en SEO titel

Tomas

Passion för SEO, CRO och i princip allt inom e-business.
Följ med mina tankar här på seo-tips.se