Vad är SEO och SEM?

SEO och SEM – vad är skillnaden?

Skillnaden mellan SEO och SEM, samt hur det hänger ihop, är följande:

  • SEM står för Search Engine Marketing.
    SEM handlar alltså om marknadsföring på sökmotorer. Tidigare innefattade SEM flera olika taktiker inom sökmotormarknadsföring, även SEO. Nuförtiden används termen främst för att beskriva den betalda marknadsföringen på sökmotorer, såsom PPC (AdWords, Bing Ads osv.) och Display advertising.
  • SEO står för Search Engine Optimization.
    SEO, eller sökmotoroptimering, är en av flera taktiker som kan användas för att utveckla webbplatsens SEM strategi. SEO syftar främst till de aktiviteter som används för att förbättra webbplatsens “naturliga” synlighet på sökmotorer och därmed generera mer organisk trafik.

De är därmed nära besläktade termer, men det finns en tydlig skillnad i deras betydelse.

Tomas

Passion för SEO, CRO och i princip allt inom e-business.
Följ med mina tankar här på seo-tips.se