Vad är SEO-titel?

SEO-titel, eller title-taggen, är den titel som visas i sökresultaten för en specifik webbsida (URL). Det är alltså din sidtitel som berättar både dina potentiella besökare samt sökmotorer vad sidan handlar om.

En välskriven SEO-titel kan sporra din synlighet på sökmotorn samt förbättra din synlighet i sökresultaten. Vi kollar närmare in på hur du skriver en bra titel nedanför.

SEO-titeln är osynlig på webbsidans gränssnitt, men du hittar den i webbsidans <head> tag om du inspekterar sidans kod.

Exempel på en <title> tag i webbsidans kod ser du här:

SEO-titel eller meta-titel hittas i <title> taggen högst upp i koden.

Hur skriver du en bra SEO-titel?

1. Innehåller viktigaste nyckelord

Rent tekniskt sett ska en SEO-titel innehålla inläggets viktigaste sökord. Det är nämligen en viktig signal för sökmotorer, för att kunna avgöra sidans relevans i sökresultaten (SERP).

2. Relevant med tanke på innehållet

Det är också viktigt att SEO-titlen är relevant med tanke på innehållet som finns på sidan.

Det beror på att när vi googlar har vi en viss sökintention, ofta en fråga som vi vill ha svar på. Din SEO-titel i sin tur ger ett löfte om vad du kommer att berätta i ditt inlägg.

Om du skapar förväntningar som du inte kan leva upp till kommer dina besökare vara missnöjda och välja konkurrerande inlägg istället. Beskriv därför tydligt vad de kommer att hitta på sidan.

Utöver titeln ska du skriva engagerande SEO-texter som både besökare och sökmotorer gillar.

3. Lockar många klickar (clickbait)

Alltid räcker det dock inte med relevans. Title-taggen ska också vara lockande. Varför ska de välja just din sida bland de andra resultaten?

Tänk på olika tekniker som gör ditt resultat mer attraktivt bland de andra sökresultaten genom att använda olika tricks. Bruk av siffror, tecken, versaler och liknande taktiker kan få ditt sökresultat att stråla ut och på så vis locka till sig fler klicks.

Title tag (SEO-titel) syns i Google sökresultaten.

PS! Kom ihåg at du inte heller vill se oseriös ut, så var försiktig och gör det proffsigt.

4. Är inte för kort, men inte heller för lång

För att din title-tag ska rymmas i sökresultaten ska du sikta på omkring 60 tecken. För att vara på den säkra sidan lönar det sig att dubbelkolla med exempelvis SEO-mofo verktyget. Om du använder WordPress kan du även testa detta snabbt direkt med Yoast och liknande plugins.

5. Unik SEO-titel för varje sida

Duplicera aldrig title-taggar! Liksom med annat innehåll ska du aldrig duplicera innehåll eftersom det kan ha negativ effekt på din sökmotoroptimering. Skriv därför alltid en unik SEO-titel för varje URL.

6. Inkludera sidnamn / företagsnamn

I slutet av din title-tag ska du inkludera sidnamnet eller företagsnamnet, beroende på vilken typ av webbplats du driver. Det ger nämligen bra synlighet för ditt varumärke i sökresultaten.

Följ dock den normala standarden och placera denna längst till höger i din SEO-titel.

7. Fungerar bra ihop med din SEO-beskrivning (meta description)

SEO-beskrivningen, även kallat meta description, syns nedanför title-taggen i sökresultaten. Se till att titeln och beskrivningen fungerar bra ihop för att både främja dina rankings och klicks.

Hoppas dessa SEO-tips hjälper dig med sökmotoroptimeringen. Läs fler tips i bloggen!