Vad är SEO?

SEO (search engine optimisation) betyder sökmotoroptimering. Syftet med SEO är att ranka så högt som möjligt i sökresultaten. Med bättre placeringarna på Google kan man sedan generera mer trafik (organisk trafik) till webbplatsen.

När vi diskuterar SEO kretsar snacket ofta omkring hur man kan synas på Google, eftersom det är absolut den största sökmotorn. Vi ska ändå inte glömma att det finns andra sökmotorer också, såsom Yahoo, Bing, Youtube och så vidare.

Vad är SEO?

Det finns flera sätt att sökoptimera din hemsida. Google har ju som sagt över 200 signaler som de använder för att avgöra webbsidans relevans och värde i sökresultaten.

Alla dessa signaler kan särskiljas till två huvudsakliga grupper, nämligen on-page och off-page signaler. Sedan är också den självaste analysdelen en stor del av arbetet när du skapar din SEO-strategi. Det är nämligen den som skapar grunden för all optimering du gör.

Med detta sagt, för att besvara frågan vad SEO är brukar jag tänka på följande tre delområden:

  1. Sökordsanalys
  2. On-page optimering
  3. Off-page optimering

Search Engine Lands Periodic Table of SEO Success Factors (bilden nedanför) presenterar en tydlig distinktion mellan on- och off-page faktorer.

Search Engine Land - Periodic Table of SEO Success Factors

Källa: Search Engine Land

1. Sökordsanalys

Sökmotoroptimering börjar oftast med sökordsanalys, dvs. analysen där du undersöker vilka söktermer som används för att hitta din produkt eller tjänst. I denna analys skapar du förståelse för sökbeteendet, samt för vilka termer du ska synas för på Google. Det är även bra att börja med detta om du gör en SEO-analys på din webbplats.

Välj dina primära sökord noggrant så att det blir evident vad din webbplats handlar om och att du driver så relevant trafik som möjligt.

När du har identifierat dina viktigaste sökord är målet att positioneras högt i sökresultaten med relaterade sökord och fraser.

Sökordsanalys och SEO marknadsundersökning

Tänk också på att sökbeteendet och sökorden kan variera mycket mellan olika personer. Det finns nämligen ofta flera fraser som används för att hitta samma information.

Tips: Kolla även vad dina högst positionerade konkurrenter gör. Det är kanske det effektivaste sättet att få inspiration på och skapa en sökordsstrategi.

2. On-page optimering

När sökordsanalysen är klar gäller det att fokusera på webbsidans on-page SEO. Det innefattar allt du kan påverka direkt genom optimering av din webbsida. Ofta sker det genom att optimera dina SEO-texter (inlägg) och mer tekniskt inriktade faktorer på din webbplats.

SEO-texter

Dina inlägg och landningssidor ska optimalt generera så mycket organisk trafik som möjligt. För att göra detta måste innehållet vara bra och lättförståeligt både för sökmotorer och besökare.

Bra SEO-texter brukar uppfylla bland annat följande kriterier:

  • SEO-optimerad rubrikstruktur (h1, h2, h3 osv.).
  • Primära sökord förekommer i sidtiteln och underrubriker.
  • Optimerad metatext (titel och beskrivning).
  • SEO-optimerade bilder (Alt-text, storlek, filnamn, placering).
  • Textens längd och sökordets densitet är optimal (beror på sökord, men 1-3% brukar vara ok).
  • Relaterade sökord (LSI-keywords).
  • Interna och externa länkar.
  • Punktlistor (eventuellt tabeller).
  • Optimerade för utvalda utdrag (featured snippets).

Teknisk-SEO

teknisk SEO och on-page

Teknisk SEO (technical SEO) är den del av SEO som kan vara svår att hantera, speciellt för de mindre tekniskt kunniga.

Några tips på hur du kan förbättra den tekniska biten av din webbplats är:

  • Skapa logisk länkstruktur, navigering och design med betoning på nyckelorden.
  • URL uppbyggnaden är logisk och ren, helst inte för lång.
  • Minska på laddningstider genom caching, lättare webbsidor, bildoptimering osv.
  • Se till att ha ren HTML-kod (undvik onödig kod osv.).
  • Sidorna indexeras av sökmotorer.
  • Sidans resurser laddas kronologiskt från uppifrån och ner.
  • Bli av med redirect-kedjor.
  • Lägg till strukturerad data om relevant.
  • Eventuella irrelevanta sidor har noindex taggen.
  • m.fl.

3. Off-page optimering

Off-page SEO handlar i stort sätt om länkbygge (link building) och faktorer som sker utanför ens egen domän. Länkar från andra webbplatser överför nämligen så kallad länkvärde (link juice) till domänen vilket ökar på webbplatsens domänvärde.

När du strävar att få länkar från andra webbplatser ska du tänka på att alla länkar inte är lika värdefulla.

Länkvärdet kan bland annat påverkas av:

  • Länkrelevans (ämne och nyckelord).
  • Länkande webbplatsens domänvärde (Domain Authority, DA), som påverkas både av webbsidans innehåll och länkträd.
  • Länkande domäners Trustflow.
  • Sökord i ankartexterna (anchor-text).

Kanske lite mer indirekt kan webbplatsens off-page SEO även påverkas av faktorer som:

  • Rykte och antalet delningar i sociala medier.
  • Sökmotorsökningar på ditt varumärke/brand direkt, eller i kombination med relevanta nyckelord.
  • Negativ SEO (spam)

Off-page SEO och inkommande länkar från andra domäner är en av de viktigaste ranking-signaler Google har.

länksvärde och off-page SEO

Google ser i princip länkar som tillitsstärkande signaler (trustbilders). Om någon nämner dig eller refererar (länkar) till något innehåll på din webbplats så betyder det att din webbsida har värdefullt innehåll.

Men så enkelt kan det ju inte vara…

Nej, det är det givetvis inte. Inkommande länkar kan även vara skadliga om de kommer från irrelevanta och dåliga domäner. Men så länge länkarna är relevanta och naturliga är de faktiskt mycket värdefulla.

Tomas

Passion för SEO, CRO och i princip allt inom e-business.
Följ med mina tankar här på seo-tips.se