Vad betyder organiska sökord?

Med organiska sökord menas de sökord som webbplatsen rankar för på sökmotorers naturliga sökresultat, även kallat sökmotorns organiska listning.

Målet med sökmotoroptimering är att förbättra webbplatsens organiska ranking för så många relevanta sökord som möjligt och på så vis driva mer konverterande trafik.

Du ska sträva till att synas på sökmotorer för så många relevanta sökord som möjligt. De organiska sökorden är i princip dina viktigaste nyckeltal (KPI’s) för att mäta webbplatsens SEO-prestanda.

Hur du håller koll på dina organiska sökord och rankings

För att hålla koll på dina organiska sökords placeringar kan du använda olika verktyg, såsom:

  • Ahrefs – Detta är ett exempel på ett verktyg som kan bland annat visar vilka organiska sökord du rankar för, men även vilka specifika URL rankar för sökorden. Ahrefs visar även en uppskattning på hur mycket organisk trafik du genererar med respektive sökord.
  • Accuranker – Detta är också ett utmärkt program för att följa med dina organiska sökords placeringar. Denna letar dock inte fram dina rankings automatiskt. Detta verktyg är för personer som vet exakt vilka sökord de vill ranka för. Detta eftersom du själv måste skriva in de sökord som du vill se dina organiska listnings för. Accuranker kommer sedan att visa dina placeringar för de sökord du har valt ut.
  • Google Search Console – Detta är ett gratis verktyg från Google som utöver sina andra användbara funktioner låter dig se hur du rankar för olika sökord. När det kommer till att följa organiska listnings är denna inte riktigt lika avancerad som de två ovannämnda. Om du däremot kör på nollbudget så är detta verktyget för dig.

Identifiera vilka organiska sökord du ska synas för

För att förstå dig på de olika organiska sökordens potential måste du göra en sökordsanalys. I sökordsanalysen strävar du till att identifiera vilka sökord som är relevanta för just dig och hur mycket organisk trafik dessa potentiellt kan generera.

Sökordsanalysen hjälper dig även att identifiera alla relevanta variationer av dina nyckelord. Detta hjälper dig i optimeringen av din webbplats och att du fokuserar på de rätta SEO-nyckelorden.